Isnin, 1 Februari 2010

Janganlah Bersedih...

Diriwayatkan bahawa seorang wanita bernama Ummu Mahjul adalah seorang pelacur. Dia biasa melayani lelaki dengan syarat lelaki itu memberikan wang sebagai imbuhan kepadanya.

Kemudian, ada seorang dari kaum muslimin yang ingin mengahwini wanita itu dan ia pun menyampaikan perkara itu kepada Rasulullah SAW. Maka turunlah ayat ini : "…dan perempuan yang berzina tidak dikahwini melainkan oleh lelaki yang berzina atau lelaki musyrik. "QS An-Nuur : 3HR. Ahmad dan An Nasa’i



Sahabatku, alangkah benarnya penafsiran yang diungkapkan tentang ayat ini bahawa seorang fasik yang buruk yang biasa berbuat zina, tidak tertarik untuk menikah dengan wanita baik-baik.

Akan tetapi, ia hanya ingin menikahi wanita fasik yang berbuat buruk seperti dirinya atau wanita musyrik. Wanita fasik yang berbuat buruk tidak tertarik untuk dinikahi oleh lelaki baik-baik dan mereka pun lari darinya. Orang yang tertarik untuk menikahinya adalah lelaki yang satu perangai dengannya, iaitu sesama fasik dan musyrik.Kaedah ini berlaku bagi kebanyakan orang, meskipun tidak menutup kemungkinan sebaliknya, seperti yang dikatakan orang, ‘Hanya orang yang bertakwa yang melakukan kebaikan, tapi ada orang yang tidak bertakwa yang melakukan kebaikan.’

Demikian juga dalam kejadian ini.Oleh kerana itu, wahai sahabatku, untuk apa engkau membangkitkan auratmu di depan umum? Untuk mendapat pacarkah? Untuk mendapat suamikah? Bukankah membangkitkan aurat di depan umum itu perbuatan zina? Apakah engkau ingin mendapatkan suami / isteriyang buruk perilakunya sama dengan kelakuanmu? Bukankah engkau menuntut kebahagiaan.

0 ulasan:

Jundullah